2016. január 26., kedd

Én és a kuktám kalandos barátsága


Új év, új tervek. Az egyik számomra az, hogy személyesebb hangvételű blogbejegyzéseket is szeretnék időnként írni, leginkább az anyasághoz, főzéshez, háztartás vezetéséhez kapcsolódóan.

A rengeteg spórolási tipp! Szerintem legtöbbünknek mindig jól jönnek az ilyen jellegű ötletek, tanácsok, én kedvelem ezeket, bár van közöttük sok haszontalan. Előfordul, hogy sok olyan, amivel lehet pénzt spórolni, de időt nem, és fordítva. Én spórolás alatt sokszor nem a pénzben mérhető dolgokat értem, sokkal jobban kedvelem az olyan ötleteket, amelyeket alkalmazva hatékonyabban tudom beosztani az értékes időt. A hatékony időbeosztást már legalább tizenöt éve gyakorlom, részben a gyerekeim előtti nagyon diverzifikált munkaköröm miatt, ahol napi szinten 30-40 projektet kellett megoldanom, vagy haladni vele, komoly időtervezést alakítottam ki emiatt, melyet hatékonyan alkalmaztam évek hosszú során. Persze a munkahelyen tanultakat szívesen átültettem a hétköznapjaimba, itthon is mindent alaposan megtervezek előre, és a házimunkát, főzést is szeretem időspórolósan letudni, hogy több időm legyen a gyerekeimre, a családomra, hobbijaimra.

Ma a kuktámmal kötött kalandos barátságomról szeretnék írni, és egy nagyon jól bevált kuktás-receptemet is megírom Nektek, ami többféle bónusszal is jár, azonkívül, hogy finom és gyors étel!

Ma már a legnagyobb barátom a kuktám a konyhában. Szegénnyel nem volt hosszú évekig baráti a viszonyunk, pedig már majd legalább tizenöt éve együtt élünk. Egy karácsonykor vigyorgott rám a fa alatt, szépen, inoxos fényében, mindenféle kallantyúkkal, szeleppel ellátva, külön használati utasítással, minősítő papírokkal. Én vagyok a kukták királya, mindent tudok, amit egy kuktának kell, erős vagyok, nyűhetetlen, többet tudok mint az átlagos kukta-társaim hirdette a papírja.... DE!!! Ki szeretne egyetemista nőként kuktát kapni?!?! Ugye, hogy legtöbbünk nem. Hát a mosolyom nem volt őszinte, sőt talán nem is mosolyogtam, igen, úgy rémlik, kicsit sértett is volt az arcom (talán). Így dobozban végezte hosszú évekre a konyhaszekrény aljában lapulva. Aztán megszületett az első, majd a második gyerekem, és rájöttem bizony az idővel nagyon okosan kell bánnom, és a kuktámmal jobb lenne barátságot ápolni. Hát így  melegítettem fel a kuktámat, és a kapcsolatunkat, mely azóta is töretlenül virágzó barátság. Mindenhol dicsérem, Ő pedig szenzációsan finom ételekkel ajándékoz meg minket.

És egy recept, ami nekünk nagyon bevált, az pedig a vadas-mártás.

Én főztem már sertés karajból, és csirkemellből is, mindkettőből nagyon finom, sőt marhahúsból az igazi (bár én nem próbáltam még abból). Zöldségekből rakok bele három nagy sárgarépát darabolva, egy közepes méretű petrezselyem gyökeret, egy kisebb zeller felét, egy nagyobb karalábé felét, két közepes fej vöröshagymát, pár cikk fokhagymát, két-három babérlevelet, sót, borsot. A húst darabolom (kb. háromnegyed-egy kilónyit), nem klopfolom, de lehet egyébként. A vöröshagymát a kukta alján kevés olajon üvegesre pirítom, majd a húsokat és a darabolt zöldségeket, fűszereket belerakom a kuktába. Felöntöm vízzel, hogy ellepje az egészet, és rázárom a kukta fedelét. Kicsi lángon kb. negyven-ötven perc alatt puhára párolódik minden. Ezután a húsokat kiveszem a babérlevelekkel együtt. A zöldségeket két-három csapott evőkanál liszttel és ugyanennyi, de púpozott evőkanálnyi tejföllel turmixolom, majd rakok kb. egy teáskanálnyi cukrot bele, ettől ha tetszik, ha nem a cukor, de tényleg nagyon finom, és pikáns lesz az íze. Ha kell még sózom. Én nem szoktam mustárt tenni hozzá a gyerekek miatt, és egyébként nem is kell, mert kellően savanyú, erőteljes így is az íze, sőt!

Ennek a receptnek rengeteg előnye van, íme a már említett bónuszok:
- a zöldségeket így a gyerekek biztos, hogy megeszik, ha válogatnának is egyébként
- vegetáriánusoknak is ideális recept
- nagyon gyorsan elkészül, a kuktában nem ég le, közben elkészíthető hozzá a köret: rizs, főtt tészta, vagy zsemlegombóc (bár én ezt még nem készítettem soha), míg a kukta dolgozik, mi haladhatunk más házimunkával, vagy foglalkozhatunk a gyerekekkel
- tartalmas, egészséges étel
- ha a hús elfogyna belőle, de még van szószunk, gombával feldobva, tészták feltétjének ideális
- húslevesből megmaradt főtt húshoz bármikor készíthetünk vadas-mártást


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése