2015. október 17., szombat


Október 16. a kenyér világnapja és Október 17. a szegénység elleni világnap


Érdemes a gyerekekkel már ovis korban is néhány mondatot beszélni erről. Miért fontos táplálékunk a kenyér, mennyien napról napra a világon nélkülözik ezt az egyszerű, és legalapvetőbb táplálékot is! Beszélgethetünk arról, hogy mit jelent számukra a gazdagság-szegénység fogalma, ők mit gondolnak, miképpen él egy szegény gyerek, hogyan tudunk segíteni mi...

A kenyér a magyar életben évszázadok óta nagy jelentőséggel bír:

"A kenyér becsben tartása, tisztelete még a 20. században is elevenen élt: sok helyen emlegették Isten áldása néven, így nem volt szabad rálépni, vagy eldobni. Ha leesett a földre, meg kellett csókolni, de legalább ráfújni. Az, hogy a kenyér megszegése előtt keresztet rajzolnak rá, az idősebbek körében ma is élő, szép hagyomány!
A magyar néphagyományban nagy jelentőséget tulajdonítottak a kenyérnek, mivel a búzát, mely minden egyes szemében Krisztus arcát hordozza, „életnek” hívták. A reformátusoknak a kenyér különösen sokat jelent, hiszen az egyik sákramentumunknak, az Úrvacsorának szent jegye.
Jézus az élet kenyere "Én vagyok az az élő kenyér, amely a mennyből szállt le: ha valaki eszik ebből a kenyérből, élni fog örökké, mert az a kenyér, amelyet én adok oda a világ életéért, az az én testem."Jn 6,51"

A legjobban az A part alatt népköltésünk szemléltei a gyermekeknek milyen hosszú folyamat során kerül a kenyér az asztalunkra:

 

Orgoványi Anikó:
Hogy készül a kiscipó?

Mondd el nekem nagyanyó,
hogy készül a kiscipó?
 
Elvetették a búzát,
Nap cirógatta,
Eső öntözgette,
Szél fújdogálta,
jött egy csapat ember,
s mind learatta.
 
Molnár megőrölte,
lisztté porította,
be is csomagolta,
a boltban eladta.

A lisztet megvettem,
meg is szitálgattam,
meg is kovászoltam,
megsóztam, vizeztem,
összekevergettem.
 
Most aztán
gyúrom, gyötröm, dagasztom,
nincsen semmi panaszom.
Megkelesztem, pihentetem,
kemencébe beleteszem.
 
Sütögetem, nézegetem,
idejében ki is veszem.
Keresztet is rajzolok
a fényes aljára,
így teszem a kisunokám
kicsi asztalára.
 
Jó étvágyat!
 
 
Angolul egy versike a finom, friss kenyérről és a készítéséről!
 
Fresh baked bread is a yummy treat,
Filled with love and warmth and wheat,
Knead the dough and let it rise,
And soon you’ll have a big surprise,
From the water, flour, and yeast,
Grows a golden, delicious feast.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése